Toekomstboeren van de Meierij (en omgeving)
Door Bas Mijland
In de week van 24 juni was het zover op het Fioretti College in
Veghel: de start van de projectweek. In deze Fioweek, de vierde van dit
schooljaar, stonden bezoeken gepland aan zeven natuur-inclusieve en duurzame boeren
uit de omgeving Meierijstad: van buitenvarkens, melk- en vleeskoeien en buffels
tot Herenboeren en het grootste voedselbos van Nederland. Leren over
voedselproductie, kringlopen, het boerenleven en natuurontwikkeling op de
boerderij. Maar ook over klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.
Over keuzes maken voor een gezonde toekomst voor mens, dier én milieu. En
natuurlijk is het ook handig en nuttig om leerlingen eens te laten zien waar
onze voeding nou vandaan komt. De naam van deze week voor de onderbouw:
Toekomstboeren van de Meierij.
Maandag 24
juni kwam klas B2B op bezoek bij Herenboerderij Landmeerse Loop, onder begeleiding van twee
docenten. En dat was niet voor niks: de groep was erg levendig en moest af en
toe bijgestuurd worden. Toch kwam boer Miriam regelmatig aan het woord, en kon
ze een rondleiding over het terrein starten. De leerlingen van B2B kregen de
nodige denkstof, bijvoorbeeld over hoe je op deze boerderij nou kon zien dat we
met een duurzaam bedrijf te maken hadden. De kinderen die al enigszins een
agrarische achtergrond en bijbehorende kennis hadden, zagen al gauw dat er een
grote diversiteit aan gewassen aanwezig was. En dat er bij een duurzame manier
van akkerbouw toch een hoop meer werk komt kijken.
Ook de rest van de groep raakte steeds meer geïnteresseerd, want al gauw kwamen
er de nodige vragen. Waarom werd er toch nog met een vervuilende machine als
een tractor gewerkt? Hoe kan het dat er toch nog stukken plastic op het land
lagen? Met een duidelijk verhaal legde Miriam uit dat werken zonder machines
redelijk ondoenlijk is, zeker als je voor ongeveer 360 monden aan groente te
verbouwen hebt. En dat sommige mest en zaaigoed bijvoorbeeld alleen maar in
plastic materiaal te verkrijgen is. Wanneer je dat materiaal dan toch al in
huis hebt, kun je het net zo goed ‘een tweede leven’ op het land geven, dat is
duurzamer dan alles direct weggooien.
Al gauw
kregen de leerlingen in de gaten dat er bij Herenboerderij Landmeerse Loop veel
wordt nagedacht over duurzaamheid. Maar dat dit dus ook een prijs heeft, en het
gaat dan vooral om een verschil in efficiëntie. Dan is het toch veel gemakkelijker
om met machines en bestrijdingsmiddelen te werken? Hierop legden Miriam en de
twee docenten uit dat vooral het werken met bestrijdingsmiddelen heel veel nadelige
gevolgen heeft. Dan kun je denken aan de gevolgen voor milieu en gezondheid in
de omgeving, maar ook aan de afhankelijkheid van grote bedrijven voor
groenteteelt. Uiteindelijk bemerken we al deze gevolgen ook in onze
portemonnee, dus betalen we daarvoor misschien nog een veel hogere rekening.
Genoeg stof
tot nadenken dus na de verhelderende rondleiding door boer Miriam, maar daarmee
was het programma nog niet rond: het was tijd om de handen uit de mouwen te
steken voor de leerlingen! Vol energie en enthousiasme gingen ze (na natuurlijk
aanvankelijk wat gemopper) aan de slag op het land. Miriam had een estafette in
drie onderdelen uitgezet: planten in de grond plaatsen tot een bepaald punt,
vervolgens een stuk schoffelen en bamboestaken opbinden en er werd afgesloten
met het onkruidvrij maken van twee bedden met planten erin. Dankzij de perfecte
onderlinge samenwerking en de handige taakverdeling werd de groep van docent
Mijland al snel de winnaar.
Na deze
enerverende wedstrijd werd er uiteraard nog even geëvalueerd. Sommige
leerlingen was het wat tegengevallen dat ze even de handen uit de mouwen hadden
moeten steken, anderen hadden het zelfs ‘de leukste schooldag van het jaar’
gevonden. Omdat ze het buiten zijn, het buitenwerk en het zien van lesstof in
de praktijk veel leuker en leerzamer vonden dan het leren in een schoolgebouw.
Uiteindelijk bleken alle leerlingen in elk geval vriendelijk te zijn: boer
Miriam werd door iedereen bedankt voor de moeite die ze in deze geweldige rondleiding
had gestoken.